onsdag den 11. november 2009

Den dag brevsprækken slugte min stemme til kommunalvalget.

Min politiske vækkelse efterlader efterhånden alt tilbage at ønske.
Jeg har, som årene er gået, fået den opfattelse, at alting uværgeligt gentager sig selv, og at dette især er gældende for massemedierne (og mig selv i øvrigt).
Problemerne løses igennem historien af skiftende regeringer, og sådan trives folket vist bedst sammen. Forskellen er den samme på sigt.

Men tilbage i mig sidder der et ønske om at være en god samfundsborger.
Min stemme repræsenterer en facet, som jeg finder værd at bevare. Mit segment har noget at bringe en kvalificeret debat. Derfor finder jeg det værd at deltage i demokratiet til trods for min defaitisme desangående.

Jeg har konstrueret en løsning, der ikke fordrer den daglige eksponering af nyheder. Der ikke fordrer, at jeg igen igen skal høre om naturkatastrofer og militærkup. Om politiske skandaler og kulturel afstumpethed.
Vi har hørt det hele før og skal høre det 1000 gange mere, inden vi dør og overlader møllen til næste klongeneration.
Jeg har konstrueret en løsning, som tilgodeser, at jeg trods daglig uoplysthed alligevel indeholder stærke holdninger om dette og hint og alting.

Jeg har nemlig altid været rasende humanist – eller rød om man vil. Pernille Rosenkrantz-Theil kunne i gamle dage få mig til at ranke rygraden og føle mig stolt af mit køn og mine meningers mod. Ikke sådan at forstå at jeg nogensinde drømte om at sende hende i dronningerunde – tak skæbne – men den danske mand og vores politik mangler respekt for visioner og drømme, og Pernillen råbte tilstrækkeligt højt til, at hun ikke kunne kvæles i ligegyldighed.
Da jeg udførte min politiske dont som studerende, hang den røde fane og Lenins portræt på væggene i humrådet. Desværre var de moderate humanister ikke eksisterende på uni, og mine aktive år henslæbte jeg således i blokpolitikkens vold. En fuldstændig veldefineret kasse som udelukkende trak vejret momentvist i højreorienteret modspil på konsistorieniveau.
Jeg er altså en venstreorienteret oppositionspolitiker – en utopist – og i disse dage er det desværre rigeligt at stemme SF for at blive repræsenteret som sådan, men i Thorkild Simonsens tid kunne man f.eks. flotte sig helt ud til liste Ø.

Men nok om mine mange meninger og tilbage til min løsning: hvordan stemmer man aktivt og kvalificeret, når man ønsker at undgå massemedier?
Jeg skabte mig en personlig politisk kommentator. Der er nogle pænt kloge statskundskabere i mine cirkler. Og den ene har jeg oven i købet kendt i over et halvt liv. Mange gange har jeg ringet ham op før div. valg, og har taget en halv times snak om valgkampens aktuelle emner, har klarlagt mine holdninger til selvsamme, som han så kunne opsummere i et par navne, jeg kunne vælge og google imellem.
De sidste par gange har vi dog brugt tiden på mere hjertenære emner, og han har i stedet henvist mig til politiske meningstests på bla. Politikens hjemmeside.
Samme mønster gentog sig, da jeg forespurgte hans tiltænkte efterfølger i ’07. Til trods for hendes levebrød og lidenskab for politik anvendte hun selvsamme ’meningstests’.

Og dette er jo gået fint et par valg. Jeg har besvaret div. spørgeskemaer med ligegyldige spørgsmål om politisk prioritering af midler, og endt med et overskueligt opløb af kandidater til nærmere undersøgelse. 2-5 stk. fra SF eller rødere.
Men i dag skete der et jordskred. I dag blev opløbet helt uoverskuelig til trods for, at det kun indeholdte een enkelt kandidat. JP-Århus 'Valgkompas' havde den frækhed at udråbe heksens suverænt bedste match som Karen Hoffmann-Jørgensen (?), der repræsenterede: Radikale Venstre (!?).

På den ene side er det næsten tegneserielogik, at min tiltagende ligegyldighed udmønter sig i et radikalt stempel. (”Skal Vanddragen flyttes fra Storetorv?” dvs. skal HT-terminalen fjernes fra Rådhuspladsen? Get over it og gør en forskel i stedet).

Det er endvidere alment anerkendt livslogik, at man bliver ’mildere med årene’ og søger midten.

Men på den anden side er min forstokkede selvforståelse slet ikke gearet til at skifte farve. Logik eller ej. Jeg er antiracist, jeg er supertolerant ateist, jeg er pro velfærdsstaten osv. Det eneste fascistoide gen jeg ejer, er en brændende forkærlighed for nichekultur og ønsker klart at f.eks. Øst for Paradis (≈ Vester Vov Vov) og VoxHall (≈ Vega) støttes i hoved og røv – men dog ikke på bekostning af menneskeliv. Hvordan skal jeg nogensinde omfavne den nådesløse, aldersbetingede højreholdningsdrejning?

10 minutter senere fik jeg hjælp af brevsprækken.
Og her vil jeg godt benytte lejligheden til at takke Post Danmark: tusind tak. Tak fordi jeres nye nejtaktilreklamerstrategi virker blændende godt. Så godt som intet spam lander på mit entregulv. En lille veltilfredshed snurrer i min krop, når jeg kan høre reklamerne smælde ind af naboernes brevsprækker – og min holder alligevel artigt tand for tunge. Brevsprækker bør kun åbne munden, når de har fået forlov.
Men i dag – 10 minutter efter at ordene ’Radikal Venstre’ havde gatecrashed min skærm – dumpede en brochure for Claus Thomasbjerg ind igennem min jo ellers upåklageligt tavse sprække. Fra SF! Jeg mener: selv autonome pizzabude tør ikke tænke tanken om at besudle min eksistens med menukort og tilbud om gratis udbringning. Men SF (!) tør skide højt og flot på moderne miljøpolitik og forbrugerens ret til NEJ TAK. Alle kneb gælder i valgkampen. Etikken står tilbage som taber i spillet om magten over vanddragen.

I dag mistede SF en stemme.
I dag mistede en SFer sin sjæl.
I dag blev jeg gammel og mild.

14 kommentarer:

  1. I pricippet har kommunalpolitik intet at gøre med naturkatastrofer og militærkup, så det er godt at du holdt det ude af beslutningsprocessen, og helt rigtigt at du fokuserer på Vester vov-vov og politikeres konkrete holdninger til forskellige problemstillinger i kommunen. Men man kan ikke se bort fra partifarven, for der er jo et persongenbrug og en indspisthed med partikammeraterne i landspolitik.

    De Radikale har også noget sympati fra mig fordi de har den humanistiske tilgang. På den anden side virker de ofte fanget i ingenmandsland. At fyre som Ammitzbøl og Samuelsen har boltret sig der, er noget af en diskvalifikationsgrund, de er jo neoliberale. Det viser at de radikale virkelig mangler en solid ideologisk platform for hvem de er. Men det er landspolitik, og kommunalpolisk er dit valg sikkert udemærket.

    Tak for at du delte din tankeproces.

    SvarSlet
  2. Jeg fik et stort smil på læben, da jeg læste dette indlæg!

    Først og fremmest fordi det er dejligt at høre andres tanker om et emne, jeg selv har tænkt over. Jeg nyder at læse din blog, fordi den er så forskellig fra alle andre blogs, jeg følger. Det er sundt for mig, fordi jeg så småt prøver på selv at finde frem til en mere personlig skrivestil.

    Men det helt pudsige er, at jeg selv postede et indlæg om samme emne (og med et par af de samme tanker)...i morges!

    http://chopmo.wordpress.com/2009/11/10/stemmeslugere/

    SvarSlet
  3. Den nu kasserede politiske kommentator vender tilbage for at redde sin gode veninde fra evig fortabelse!
    Først om JP's test: Jeg lavede den og konstaterer med tilfredshed, at vi skal ned til nummer 18 før end, at en radikal sniger sig ind i det røde selskab. Testen virker altså. Og du må så have tastet forkert.
    Om bemeldte Karen Hoffmann Jørgensen: Hun står nummer 117 på De Radikales liste og har altså ikke en kinamands chance for at blive valgt. Det er så nok også godt nok eftersom, at hun er totalt nybegynder i politik, samtidigt med, at hun vil være 68, når den nye valgperiode udløber. Hun er formodentligt et godt menneske, der blot ikke har fattet, at De Radikale, trods mange formildende træk, i bund og grund er et borgeligt parti, der kæmper hårdt for flere skattelettelser til de højstlønnede (= dem selv og mig, men jeg vil ikke ha det skidt). Desuden var det De Radikale, der fik lukket Huset. Drop Karen.
    Om hjertenære emner og konkrete bud: De hjertenære emner dropper vi på denne kanal. Til gengæld byder jeg i år på et helt konkret alternativ: Stem Aage Rais-Nordentoft. Byens næstbedste filminstruktør stiller op for socialdemokratiet. På hans valghjemmeside er motoet: FRIHED, LIGHED OG SOLIDARITET. Det er fandme noget, der vil noget. Læs mere på hjemmesiden www.aage-rais-nordentoft.dk.
    Om SF: Når jeg ikke anbefaler en SF'er, skyldes det dit nyligt tilkomne åbentbart anstrengte forhold til parti. Tør man antyde, at det måske er en lidt voldsom reaktion at forkaste et parti på baggrund af en enkelt SF-kandidats manglende respekt for dit nej-tak-til-reklamer-skilt?
    Om udliciteringer og det rette valg: Egentligt burde jeg nemlig måske have anbefalet SF, eftersom Århus Kommune under Nikolaj Wammen har udliciteret en del rengøring. Men Aage er nu et godt bud. Det bliver i mellem ham og et eller andet SF.

    SvarSlet
  4. @Gamle nar
    Det er ikke rigtigt at Karin H-J ikke har chance for at blive valgt. De Radikale har sideordnet opstilling, og de personlige stemmer er afgørende uanset om hun rent faktisk stod som nummer 117.

    SvarSlet
  5. Aaaj alle de fine ordvisit på min blog :D
    I gør mig glad. Tak *****
    Én ad gangen:

    SvarSlet
  6. @nethinde
    Hahaha
    Jeg er jo nok selv lidt skyld i at jeg bliver i tvivl om jeg blond når jeg læser din kommentar. – nej naturkatastrofer har intet med kommunalpolitik at gøre. Ikke engang i overført betydning. På trods af min uorkelighed ang. politik går jeg rundt i den forestilling at jeg kender til mekanismer og formalia (ditto sideordning vs. prioriteret opstilling :)
    Jeg evner blot ikke at omsætte det til den dagsaktuelle scene.
    Og selvom kommunalpolitikken ER en anden størrelse så giver nationalpolitikken vel gode fingerpeg.
    Derfor udmærket pointe med Ammitzbøll og Samuelsen. Jeg har fulgt instruktøren Guldbrandsen i nogle år og husker med gys hans portræt af Ny Alliance fra foråret.
    Som skrevet: min selvforståelse er endnu ikke gearet til at skifte farve.

    SvarSlet
  7. @chopmo
    Ja du står på min favoritliste og jeg har fornøjelse af at få dine indlæg serveret direkte ind af min cyberbrevsprække. Jeg smilede også noget over sammentræffet, ikke mindst fordi vi jo sås tirsdag i helt anden anledning. – dobbelt parallelløb.
    Jeg finder til gengæld ikke din skrivestil mindre personlig end min. Muligvis er du bedre til at filtrere de hjerteskærende indslag væk. Men det kunne vel betragtes som en force :D
    Tak fordi du gider læse med!

    SvarSlet
  8. @gamle nar
    Næh en treat!
    Hvor blev jeg glad og overrasket over at høre fra dig her. Havde slet ikke tænkt at min deserterede personlig politiske rådgiver kunne trække vejr i dette regi. Vel mødt min gode herre.

    Først af alt: du trævler mig jo op bagfra.
    Selvfølgelig får pjecen fra Thomasbjerg ikke de vidtrækkende konsekvenser jeg antyder i indlægget. Godt nok er jeg blevet mere emotionel med årene – men Spock er stadig min helt. Tilgiv en blogkundeleflende pointe.
    Jeg synes man forpligter sig til at give læseren en pointe, en morale, om end ikke andet end en sjov tilgang til emnet man formaster sig til at behandle. Her sket på bekostning af lidt sandhedsværdi.
    Efter denne erkendelse googlede jeg lidt og droppede selvfølgelig den gode Karen og hele hendes væsen. Havde ikke luret det med Huset, men denne oplysning giver mig nu endeligt ro i sindet. Jeg er IKKE radikalist, ikke engang i kommunalt forum (lyden af sten i frit fald fra mit hjerte).
    Og endelig: jeg tog selvfølgelig testen igen da jeg havde sundet mig. Og røde forslag føg mig om ørene :D Men nr. 18 (!? Hahaha) ved egentlig ikke hvorfor, men du gør mig stolt.
    Aage Rais-Nordentoft er ikke et dårligt bud faktisk. Men har svært ved således at støtte Vammen. Men udelukkende af blonde kvindagtige grunde som at hans fænotype giver mig fnidder. Så det kan ikke udelukkes at jeg mander mig op d. 17 og gør det gode.
    Subsidiært falder valget på Café Vestergades protegé: ’Silver som Borgmester’. Af to årsager: det er kommufuckingnalvalg, og for det andet afrunder han min brochureraptus med næsten poetisk retfærd.
    Da han sidste lørdag havde stillet sig foran hovedbiblioteket på vælgerjagt uddelte han efterårets løv til de sagesløse århusianere.
    ’Dav jeg hedder Silver. Må jeg forære dig et gult efterårsblad? Stem på ’Silver som Borgmester’ d. 17’

    SvarSlet
  9. @Pnille
    Silver lyder da både sød og sjov, men når de også lukker Voxhall, så holder jeg dig personligt ansvarligt pga. stemmespild - gode røde stemmer skal ikke stemme på skægge typer. Valg er kamp og alvor. De røde får så under alle omstændigheder et godt valg i Århus, så det går ikke galt, men det er en god vane ikke at pjatte med sin stemme. Silver kommer ikke til at ændre en skid.

    SvarSlet
  10. @nethinde
    Jeg gentager gerne mig selv: Karin "har altså ikke en kinamands chance for at blive valgt." Jeg kan også godt stave til sideordnet opstilling, men det giver hende stadigt ingen reel chance. Det gætter jeg på, at du faktisk også godt ved. Skulle du være i tvivl så kig og lær - der går ikke en uge til vi kan se, at jeg selvfølgelig har ret.

    SvarSlet
  11. @gamle sut
    jeg vender tilbage d. 18 med rapport
    tak for endnu en omgang valginput :)

    SvarSlet
  12. @Gamle nar
    Jeg citerer den fulde sætning:
    "Hun står nummer 117 på De Radikales liste og har altså ikke en kinamands chance for at blive valgt."
    Dvs. at din argumentation lød unægtelig som om du troede det var partiliste, hvor hun af den grund ikke kunne blive valgt. Men det kan da være du mente det på en anden måde.

    SvarSlet